Pół roku mamy już za sobą, nawet nie wiem kiedy to minęło . A jeszcze tak niedawno spisywałam listę swoich postanowień noworocznych. Półrocze to dobry moment, żeby przyjrzeć się ich realizacji. I jak Wam idzie? 

Wasza ciepła reakcja na post „Jak być rannym ptaszkiem …” zainspirowała mnie do stworzenia dzisiejszego wpisu. Poranne wstawanie to nawyk, który wyrabiamy w sobie z czasem,  tak samo jak wyrabiamy inne przyzwyczajenia. Czy to regularne ćwiczenia, czy wprowadzenie zdrowego odżywiania, odkładanie rzeczy na miejsce – wszystkie te czynności to dobre nawyki, które warto w sobie pielęgnować. W tym poście kilka wskazówek jak je wprowadzić i nie zrezygnować.


P1100250

Tusz – Benefit ♦ Perfumy – Tommy Hilfiger ♦ Apaszka – Camaieu ♦ Świeczka – Yankee Candle ♦ Etui – etuo.pl


Nie odpuszczaj dwóch dni z rzędu

Kiedy chcemy wypracować sobie nowy nawyk najtrudniejsze jest trzymanie się swojego postanowienia. Jeśli kiedykolwiek zaczynałaś nową dietę lub plan treningowy z pewnością znasz ten entuzjazm jaki towarzyszy początkom i trwa około tygodnia. Później emocje opadają, opuszczasz jeden, drugi dzień, aż w końcu dajesz sobie spokój. Wiem jak to jest, bo sama borykałam się z tym „problemem” wiele razy, aż w końcu mi się udało go rozwiązać. Co pomogło mi utrzymać motywację do regularnych treningów? Dwie proste zasady: nie odpuszczaj w poniedziałki i nie odpuszczaj dwóch dni pod rząd. Zasada „poniedziałkowa” jest chyba jasna, wiele z nas nienawidzi poniedziałków. Warto jednak uznać, że jest to dobry moment na świeży początek i zacząć. Dlatego pamiętaj, nie odpuszczaj poniedziałkowi i niech ten początek utrzyma dobrą passę na resztę tygodnia. Druga zasada nie odpuszczaj dwóch dni pod rząd. Czasem jest tak, że jesteśmy czymś naprawdę zajęte i musimy odpuścić trening, ale jeśli odpuścisz dziś, to nie odpuszczaj jutro. Istnieje bowiem duże prawdopodobieństwo, że jeśli znowu się poddasz to pozwolisz sobie na rozluźnienie dyscypliny. A wtedy będziesz musiała zacząć od nowa.

Kształtuj jeden nawyk za jednym razem

Co roku w okolicach 1 stycznia słyszymy : „To będzie mój rok! W tym roku schudnę, przebiegnę maraton, będę się zdrowo odżywiać. Będę świetnie zorganizowana, wysportowana i ciągle uśmiechnięta!” Też mi się zdarzały podobne deklaracje. Prawda jest jednak taka, że jeśli myślisz, że nagle uda Ci się zmienić wszystkie złe przyzwyczajenia, to musisz wiedzieć, że jest to mało realne. Co roku zaczynamy zmieniać nasze nawyki, ale mało komu udaje się je utrzymać. Właśnie dlatego uważam, że należy wprowadzać je etapami. Najpierw jeden, np. zdrowe odżywianie, później niech do tego dojdą regularne ćwiczenia i tak dalej. Zmiana przyzwyczajeń nie jest łatwa i wymaga wielu wyrzeczeń, dlatego skup się na jednej rzeczy i jak osiągniesz sukces, bierz się za następną.

Oceniaj efekty

Uwielbiam robić listy i planować różne rzeczy, ale jeszcze bardziej lubię wykreślać z tej listy wykonane zadania. Kiedy kształtujesz nowy nawyk, zapisuj sobie co planujesz danego dnia zrobić w związku z nim. Czy powinnaś zrobić zdrowe zakupy, czy pójść na trening, pobiegać z psem? Zapisuj, a wieczorem wykreśl to, co udało Ci się wykonać. Warto przygotować sobie taką listę wieczorem, żeby oczyścić umysł przed snem. Dzięki temu, rano wiemy od czego zacząć.

Planuj

P1100251

Etui – Casetify ♦ Notes – Wondermarket, MLE, FitnessGuru ♦ Zegarek – Tissot ♦ Puder – Pixie


Jeśli jesteś kiepska w planowaniu, to jest duże ryzyko, że twoje działania mogą się nie powieść. Jeśli na przykład chcesz przejść na dietę, musisz się do niej przygotować. Kupić odpowiednie produkty, zadbać o zdrowe przekąski, które będziesz mogła ze sobą zabrać i zjeść kiedy chwyci Cie „mały głód”. Jak wyrobiłam sobie nawyk ćwiczenia po pracy? Zaraz po powrocie przebieram się w strój do ćwiczeń i zmywam makijaż. To taki sygnał dla mojego mózgu, że planuję trening. Mogę nie zacząć ćwiczyć od razu, ale jeśli już się przebrałam to wiem,  na pewno zabiorę się za trening w najbliższym czasie. Zanim zaczęłam tak robić zdarzało mi się, że odpuszczałam, bo zwyczajnie zaczynałam się zajmować czymś innym. Sprzątałam dom, przeglądałam Instagram, oglądałam seriale i nie wiadomo jak i kiedy robiło się zbyt późno na trening i szłam spać zła, że znowu odpuściłam. Staraj się więc planować treningi, czy inne rzeczy tak, żebyś pod koniec dnia była zadowolona z tego, co udało Ci się osiągnąć.

Nagradzaj się

P1100257


Nagradzaj się za każdym razem, kiedy uda Ci się osiągnąć kolejny etap, który zbliża Cię do upragnionego celu. Czy to będzie nowa bluzka, perfumy, zakup nowych ubrań na treningi lub wyjście do kina. Pamiętaj, nagradzanie się jest ważne. Trzeba celebrować swoje sukcesy, to nie tylko wprowadza Cię w dobry nastrój, ale też daje motywację do dalszej pracy.

A Wy macie jakieś złe nawyki, które chciałybyście zmienić?
3 komentarze