Chyba każda z nas to zna z własnego doświadczenia. Zegar pokazuje dopiero 15, praca zaczyna się robić monotonna, jesteś zmęczona, głodna, spragniona, masz ochotę na ogromny kawałek mlecznej czekolady i wielką kawę z bitą śmietaną, a najlepiej to gdyby szef kazał Ci wrócić do domu, do łóżka.


extrasmall-pl-jak-uniknac-popoludniowego-zmeczenia-spodnie-mango


Tak, tak znam ten ból. Nasz cykl dobowy ( to ten, który mówi nam instynktownie, kiedy organizm powinien się obudzić, a kiedy iść spać) ma swój szczyt zarówno wieczorem jak i po południu i powoduje napływ zmęczenia, zwłaszcza po lunchu. Są natomiast sposoby by uniknąć popołudniowego uczucia zmęczenia i chęci pójścia spać. Jeśli jesteście zainteresowane, to zapraszam do czytania.

Nawadniaj się

Odwodnienie organizmu powoduje, że czujemy większe zmęczenie i senność. Dlatego warto pamiętać, żeby dużo pić w ciągu dnia. Najlepiej ustawić sobie przypomnienie, żeby np. co godzinę – dwie wypić szklankę wody.

Daruj sobie drinki

Ok, nie zawsze, ale może przynajmniej wtedy, kiedy wiesz , że następnego dnia musisz być cały dzień na wysokich obrotach. Alkohol powoduje odwodnienie organizmu oraz wpływa na jakość snu, a to dwie rzeczy, które spowodują, że poziom Twojej energii w ciągu dnia znacząco spadnie.


extrasmall-pl-jak-uniknac-popoludniowego-zmeczenia-sniadanie

Etui na telefon Richmond & Finch z kodem extrasmall.pl20 20% zniżki

Nie opuszczaj śniadania

Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia, to już wiemy. Pełnowartościowe śniadanie da nam energię i siłę na cały dzień w pracy (a przynajmniej do lunchu). Warto zadbać, by dostarczyć organizmowi zdrowych źródeł białka, pełnowartościowych węglowodanów i tłuszczy. Są dwie szkoły – śniadania białkowo-tłuszczowe oraz śniadania węglowodanowe. U każdego sprawdza się coś innego. U siebie przetestowałam obie opcje i zdecydowanie lepiej mój organizm funkcjonuje ( i jestem dłużej syta) kiedy na śniadanie zjem owsiankę np. na mleku kokosowym z owocami ( przepisy są tutaj) niż kiedy zjem np. sadzone jajko z tostem i awokado.

Zjedz mniejszy lunch

Znasz powiedzenie „Śniadanie zjedz sam, obiadem podziel się z przyjacielem, kolację oddaj wrogowi”? Jest w tym ziajrno prawdy. By uniknąć zmęczenia po obfitym obiedzie, kiedy organizm całą energię przeznaczy na jego strawienie, zjedz coś lżejszego, z większą ilością warzyw, a będziesz gotowa na burzę mózgów po południu.

Odstaw cukier

Mimo, że jest to kusząca opcja, powinnyście wiedzieć, że tak jak Wasza energia po zjedzeniu słodkiego batonika, gwałtownie wzrośnie, tak samo szybko i gwałtownie spadnie i spowoduje jeszcze większy spadek sił.


extrasmall-pl-jak-uniknac-popoludniowego-zmeczenia-iphone


Zrób krótką przerwę

Czasem po prostu potrzebujesz przerwy. Wstań od biurka, jeśli masz taką możliwość, wyjdź na chwilę na dwór, porozmawiaj z koleżanką. Nawet kilka minut przerwy, szybki rzut okiem na Instagram, potrafią sprawić, że poczujesz się jak nowo narodzona.

Idź na trening

Jeśli Twój rozkład dnia na to pozwala, zrób w środku dnia trening. Wysiłek fizyczny powoduje, że rośnie w nas poziom energii, a endorfiny poprawiają humor znacznie lepiej niż czekolada. Jeśli nie możesz w ciągu dnia wyjść z pracy, spróbuj poćwiczyć rano albo po pracy.


extrasmall-pl-jak-uniknac-popoludniowego-zmeczenia-bluzka-gina-trickot


Napij się zielonej herbaty

Mimo, że zielona herbata ma w sobie trochę kofeiny, to nie spowoduje, że nie prześpisz pół nocy, tak jak po kawie. Poza tym picie zielonej herbaty chroni mózg przed demencją starczą, przedłuża życie, co tu dużo pisać – jest po prostu zdrowa. Herbata wpływa też pozytywnie na nasz wygląd i pomaga w odchudzaniu.

Zrób coś innego

Jeśli cały dzień pracowałaś nad jedną rzeczą, to może jest to dobry moment, żeby zająć się czymś innym. Zmiana zajęć jest dla  mózgu dodatkowym bodźcem, poprawia się wtedy koncentracja. Jest to dobry sposób na bycie efektywnym w pracy, zwłaszcza kiedy czujesz, że brakuje Ci pomysłów i motywacji.


extrasmall-pl-jak-uniknac-popoludniowego-zmeczenia

Bluzka – Vero Moda , Jeansy – Mango

Włącz muzykę

Muzyka może mieć niesamowity wpływ na twój mózg i poziom energii. Kiedy zaczynasz przysypiać nad projektem , włącz swoją ulubioną playlistę. To szybko poprawi Ci nastrój i nabierzesz sił do dalszej pracy.

Zjedz obiad na zewnątrz

Może w obecnych warunkach pogodowych jest to mało praktyczna rada, ale hej! za rok znów będzie ciepło. Znasz to uczucie, kiedy na dworze jest piękne słońce, a Ty z żalem myślisz o tym, że musisz siedzieć zamknięta jak w akwarium? Rozwiązanie jest proste, weź swój obiad i zjedz go na dworze, albo jeśli możesz, to przejdź się do kawiarni z ogródkiem.

Żuj gumę

Jest udowodnione naukowo, że żucie gumy znacząco wpływa na koncentrację i stymuluje pracę mózgu. Naukowcy twierdzą, że w wyniku ruszania szczęką i pokonywania oporu gumy podczas żucia, głowa, a tym samym mózg jest lepiej ukrwiona, a więc też lepiej pracuje. Warto więc przez chwilę pożuć gumę przed trudniejszym zadaniem.


extrasmall-pl-jak-uniknac-popoludniowego-zmeczenia-kubek

Kubek aTab I’m not bossy – tutaj

Zrób sobie kawę

Są takie dni, kiedy czujesz, że musisz wypić kolejną kawę (ja takie dni mam prawie codziennie). Dobra wiadomość jest taka, że kawa nie tylko wspaniale pobudza, ale też dostarcza … magnezu do organizmu, oraz witamin z grupy B. Wbrew temu, co wmawiają nam reklamy, filiżanka kawy dostarcza około 48 mg magnezu, czyli tyle co np. 30 g orzechów laskowych czy gorzkiej czekolady. Są też badania, które wskazują na to, że picie 3 filiżanek kawy dziennie zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II. Nie jest jasne, jaki mechanizm może być odpowiedzialny za taki związek, ale pod uwagę bierze się głównie na kofeinę , polifenole i magnez.

Mam nadzieję, że dzięki temu wpisowi uda Wam się zminimalizować uczucie zmęczenia po południu. Dajcie znać jakie są Wasze sposoby na popołudniowego „śpiocha”?
10 komentarzy