Organizacja czasu ma duże powiązanie z motywacją i dyscypliną. Bycie zorganizowanym to proces, nikt się taki nie rodzi, to raczej umiejętność, którą nabywamy z wiekiem. Nie oszukujmy się, jeśli do tej pory Twoje życie nie było poukładane, to nie stanie się takie w mgnieniu oka. Jednak z radami, które przeczytasz poniżej (i wcielisz w życie) może stać się choć w połowie bardziej uporządkowane niż dotychczas.  Często pada pytanie, ale jak zacząć? W sumie najważniejsze w tym wszystkim jest – zacząć. Najprościej jest poświęcić 15 minut dziennie ( można włączyć stoper) na posprzątanie danej części domu. Najlepiej zacząć od TEJ szuflady, w której jest wszystko i nic. Małe zwycięstwa dają dużo radości i napędzają do działania.

Kilka moich sposobów na organizację:

Rób listy. Używaj do tego notesów, kalendarza, swojego telefonu lub komputera. Robienie list pomaga skupić się i pozbyć „bałaganu” z głowy. Kiedy spiszemy rzeczy do zrobienia, nagle przestaje być tego aż tak wiele, jak było w naszej głowie. Robienie list pomaga też ustalać plany. Dzięki temu, na przykład wiemy kiedy trzeba jechać na zakupy, kiedy są urodziny kuzynki i jakie prezenty gwiazdkowe kupić bliskim. Listy pomagają skoordynować nasze zadania z naszym życiem. Jeśli na przykład wiemy, że musimy jechać na pocztę, to przy okazji warto wziąć listę zakupów i wpaść po drodze do sklepu.


notesy


Ustalaj cele i terminy. To bardzo ważne, by wiedzieć, po co daną rzecz robimy i kiedy chcemy ją skończyć. Termin pomaga skupić się na wykonaniu zadania. Trudniejsze i bardziej skomplikowane projekty warto podzielić na mniejsze etapy, zapisywać postępy, to motywuje do dalszego działania.

Zasada 1 minuty. Jest to dosyć prosta zasada, która pomaga np. przy porządkowaniu domu. Chodzi o to, żeby wykonywać od razu zadania, które nie zajmą nam więcej niż minutę. Na przykład: wstawienie naczyń do zmywarki to chwila. A jeśli wstawiasz je do zlewu, bo nie chce Ci się otwierać zmywarki, to później musisz spędzić więcej czasu na sprzątanie całego zlewu. Coach i motywator Mel Robbins mówi, że twoja motywacja umiera po 5 sekundach, od kiedy zdecydujesz się coś zrobić później.

Okładaj rzeczy na miejsce. To najprostszy i najbardziej efektywny sposób na to, by nie mieć w domu bałaganu. Odkładając rzeczy na swoje miejsce oszczędzasz swój czas i energię, bo nie musisz ich później szukać po całym domu. Pięć minut przed wyjściem do pracy nie musisz z przerażeniem w oczach szukać pendriva, na którym masz prezentację, nad którą spędziłaś kilka wieczorów. Udowodniono, że odkładanie rzeczy na miejsce powoduje, że w organizmie spada poziom stresu. Trzeba tylko pamiętać, żeby kłaść rzeczy tam, gdzie zawsze. Ja, na przykład, mam specjalny talerzyk w kształcie ananasa, na którym po powrocie do domu kładę klucze do domu i auta. Smycz kota zawsze leży na parapecie, a zapalniczka do świeczek jest zawsze w szufladzie z podgrzewaczami.


prasowacz


Szykuj ubrania dzień wcześniej. Kiedy byłam mała moja mama szykowała mi ubrania do szkoły wieczorem, teraz już tego nie robi, ale przyzwyczajenie zostało. Codziennie wieczorem szykuję sobie to, co chcę założyć następnego dnia. Uwzględniam w tym prognozę pogody, bardzo rzadko zdarza mi się rano zmienić zdanie. Od kiedy mamy suszarkę do ubrań większości ubrań nie muszę prasować, to też oszczędza sporo czasu, wystarczy je poukładać na półkach. Kiedy jednak mam coś, co potrzebuje odświeżenia czy uprasowania, korzystam z prasowacza parowego SteaMaster. Rano koszula, czy sukienka czeka świeża i wyprasowana by ją założyć.


steamaster


Przygotowuj posiłki dzień wcześniej. Podobnie jak z ubraniami, śniadanie możecie przygotować już wieczorem, rano będziecie mieć więcej czasu dla siebie i zjecie pożywne śniadanie. Jeśli szukacie pomysłów na zdrowe śniadania to zajrzyjcie tutaj i tutaj, może coś Wam wpadnie w oko. Jeśli w ciągu dnia przeglądacie Internet i natkniecie się na fajny przepis, to żeby go nie zapomnieć można skorzystać z fajnej aplikacji Pocket. Instaluje się ją na telefonie i w przeglądarce na komputerze. Artykuł, który nas interesuje „chowamy” do kieszonki i w wolnym czasie możemy do niego wrócić. Aplikacja działa również off-line. Jest to dobry sposób by np. w samolocie nadrobić zaległe teksty, które chcemy przeczytać.


laptop


Zarządzaj efektywnie swoim czasem:

  • Zostawiaj sobie bufor czasowy pomiędzy zadaniami. Tak na wszelki wypadek, gdyby się coś wydarzyło po drodze.
  • Ustalaj swoje priorytety, na samej górze wpisz rzeczy najważniejsze do wykonania. Dzięki temu będziesz skupiona na tym, co trzeba zrobić i będziesz mogła przejść do kolejnych zadań.
  • Rób plan tego co masz zrobić, rozpisuj większe zadania na drobniejsze punkty. Perspektywa jaką Ci to daje pozwala utrzymać motywację.
  • Rozpoznaj i wyeliminuj pochłaniacze czasu. Dobrym sposobem jest wyłączenie powiadomień z mediów społecznościowych w telefonie. Są też specjalne aplikacje na komputer, które na czas pracy „blokują” ci dostęp do internetu albo poszczególnych stron.
  • Deleguj zadania. Nie wszystko musisz robić sama, jeśli nie masz czasu żeby coś zrobić, poproś innych o pomoc.
  • Ustalaj REALNE cele, to daje Ci większe szanse, że wykonasz zaplanowane zadania.

jegginsy calzedonia


Psychologiczne plusy używania list do skreślania zadań (tzw. check list):

łagodzi stres

wprowadza ład i porządek

ustala priorytety

daje poczucie bycia produktywnym (a to motywuje do działania)

pomaga wykonywać i doprowadzać do końca zaplanowane działania

pomaga się zorganizować


sweter mango


Nawyki dobrze zorganizowanych ludzi:

  • Wstają wcześniej ( dzięki temu mają czas na spokojne wypicie kawy rano, przejrzenie prasy, mogą nastroić się i zmotywować na reszty dnia). Post o tym jak zostać rannym ptaszkiem znajdziecie tutaj.
  • Zdrowo się odżywiają. Zorganizowani ludzie mają czas na to, żeby zrobić zakupy (choćby i przez Internet), przygotowują posiłki z wyprzedzeniem ( lub przynajmniej wiedzą, co chcą przygotować), przez to rzadziej zdarza im się jeść byle co lub na szybko zamawiać pizzę.
  • Dbają o siebie. Badania pokazują, że wysiłek fizyczny wpływa pozytywnie nie tylko na nasze ciała, ale i nasz mózg. Zdrowy sen jest niezbędny żeby mieć energię, móc się skoncentrować i pracować na pełnych obrotach.
  • Są produktywni, nie przekładają zadań „na potem”.
  • Mają czas dla siebie i swoje przyjemności.
  • Są szczerzy wobec siebie i innych jeśli chodzi o wykonywanie zadań. Jeśli coś robią, to można na nich polegać jak na Zawiszy.

zegarek cluse


Kilka ciekawostek na koniec:

287 dni w życiu, tyle czasu kobiety zastanawiają się w co się ubrać. Aby to usprawnić stwórz swoją ubraniową bazę i postaw na kolory, które do siebie pasują.

38 h w tygodniu, tyle czasu stoimy w korkach. W tym czasie można słuchać audiobooków, ulubionej muzyki, relaksować się. Zawsze jest to lepsze niż bezmyślne gapienie się w okno i przeklinanie korków.

11 h dziennie spędzamy w sieci. W dużej mierze może to być spowodowane pracą przy komputerze, jednak w czasie kiedy nie pracujesz i nie musisz siedzieć przy komputerze, pójdź na spacer, poczytaj książkę, naucz się czegoś nowego.

2,5 roku spędzamy na gotowaniu, 1.1 na sprzątaniu, 9,1 lat na oglądaniu TV, z czego 2 lata to same reklamy! Co ciekawe, aż 17 lat w ciągu całego życia kobiety próbują schudnąć.

Jeśli ten post Ci się spodobał to daj kciuk w górę, jeśli uważasz, że warto go udostępnić znajomym to śmiało, a jeśli masz swoje tajne sposoby na organizację czasu, którymi warto się podzielić z innymi, to napisz o nich w komentarzach pod postem.

 

15 komentarzy